Domena internetowa dla Twojej firmy – pierwszy krok do sukcesu w sieci

28 lutego 2020

W okresie ostatnich 20 lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę www. A pierwszym krokiem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.

Jak wybrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojej strony?

Wybór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, że jest właściwa do profilu jej działalności i obszaru działania. To ważne, bowiem jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, niełatwo będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasze przedsiębiostwo działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Marki o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, lodz.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. .fr (Francja), .ua (Ukraina) czy .se (Szwecja), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo postawić na bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Rzecz jasna są także rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z prowadzeniem działalności, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .org, .blog, .gov.

Odpowiednio przemyśl również nazwę główną domeny

O wiele więcej planowania zabierze na pewno wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj powinno się wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, warto użyć ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to winniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy interesujących skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna była zgodna z ortografią (chociaż naturalnie nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo konfliktów prawnych.